Hele volksstammen hopen een pianostuk goed te leren spelen door maar zoveel mogelijk alles door te spelen, in de hoop

dat het dan “vanzelf” beter gaat. 

 

Een veel voorkomende gewoonte is ook om steeds vooraan het stuk te beginnen, terwijl de moeilijkheid ergens in het midden

of aan het einde ligt.

 

Het gevolg van de studiewijze, zoals hierboven in het kort geschetst, is ook het ontstaan van de beruchte haperingen

tijdens het spelen, die vervolgens onbewust worden geautomatiseerd.


De leerling is dan niet of nauwelijks in staat om een stuk vloeiend door te spelen.

 

Het  leren pianospelen berust voor een groot deel op een juiste en effectieve studiewijze.

 

Tijdens de pianoles merkt de leerling hoeveel oefeningen er in een stuk te bedenken zijn.

 

Hij of zij ervaart dan ook regelmatig grotere progressie dan in de hele week daarvoor.

 

Deze voortdurende ervaring tijdens de pianoles kan de leerling vervolgens op het spoor zetten

van een betere en meer effectieve studiewijze.

 

Hierdoor kan aanzienlijke winst wordt behaald, en dat is geen overbodige luxe voor  kinderen en volwassenen,

die tegenwoordig vaak met overvolle agenda’s rondlopen.

 

Er zijn dus wel degelijk algemene richtlijnen te geven voor het studeren, waar eenieder zijn of haar voordeel mee kan doen,

op welk niveau van pianospel men zich ook bevindt .

Wil je meer weten over een effectieve studiewijze?  Download dan dit bestand.

Download
hoestudeerik.pdf
Adobe Acrobat document 103.4 KB