Hele volksstammen hopen met alle goede bedoelingen een pianostuk goed te leren spelen door maar zoveel mogelijk alles door te spelen, in de hoop dat het dan “vanzelf” beter gaat. 

 

Een veel voorkomende gewoonte is ook om steeds vooraan het stuk te beginnen, terwijl de moeilijkheid ergens verderop in het stuk ligt.

 

De haperingen die er in het pianospel ontstaan, worden door deze studiewijze onbewust geautomatiseerd.


De leerling is dan niet in staat om een stuk vloeiend, zonder haperingen  door te spelen.

 

En vloeiend pianospel berust voor een groot deel op een juiste en effectieve studiewijze !

 

Tijdens de pianoles kan de leerling ervaren hoeveel oefeningen er in een stuk te bedenken zijn om het stuk zónder haperingen te leren spelen.

 

Hij of zij ervaart dan ook regelmatig grotere vooruitgang tijdens de pianoles (studieles!) dan in de hele week daarvoor.

 

Dit kan de leerling vervolgens op het spoor zetten van een betere en meer effectieve studiewijze thuis.

 

Hierdoor kan aanzienlijke winst wordt behaald, en dat is geen overbodige luxe in een tijd van overvolle agenda’s.

 

Voor het studeren thuis geef ik een aantal 'huisregels' mee, waar eenieder zijn of haar voordeel mee kan doen, of men nu een beginneling is of een gevorderde in het pianospel.

 

Wil je meer weten over een effectieve studiewijze?  Download dan dit bestand.

Download
hoestudeerik.pdf
Adobe Acrobat document 103.4 KB