Ik ben geboren in Sneek en heb mijn opleidingen als pianist gevolgd aan het Muzieklyceum te Zwolle en het Conservatorium te Groningen.

In Groningen heb ik mijn studie afgerond met het solodiploma piano, waarvoor ik cum laude geslaagd ben.

Hierna heb ik lessen en masterclasses gevolgd bij bekende pedagogen in binnen- en buitenland.

 

In het verleden heb ik regelmatig opgetreden in pianorecitals en concerten gegeven in samenwerking

met instrumentale en vocale musici in de regio en elders in het land. 

 

Daarnaast ben ik jarenlang werkzaam geweest als pianodocent op diverse muziekscholen

en heb sinds 1993 heb ik een privé-praktijk te Eersel, gelegen in de mooie Brabantse Kempen, ten westen van Eindhoven.

 

Het geven van pianoles is altijd een passie van mij geweest.

En ik zie het als mijn roeping om bij de pianoleerling  een organische ontwikkeling van het pianospel te bevorderen. 

 

Dit komt mede voort uit mijn eigen slechte ervaringen met het piano-onderricht vanaf mijn jeugd tot aan de beroepsopleiding voor muziek.

 

Mede uit mijn jarenlange ervaring met de 'Hatha-yoga' heb ik waardevolle elementen meegenomen voor mijn lesmethode.

 

In deze lesmethode staan de ontwikkeling van het muzikale gehoor en de sensomotorische  vaardigheid centraal.

 

In tegenstelling tot de traditionele pianomethode ga ik niet primair uit van het noten lezen.
Leesvaardigheid is belangrijk en dient bevorderd te worden, maar speelt een secundaire rol.

Het noten lezen blijkt heel vaak een remmende factor te zijn in het pianospel, maar dit zegt niets over iemands muzikaliteit !

 

Daarom wordt er veel aandacht besteed aan houding en beweging en de links-rechts coördinatie bij het pianospelen,

 en vervolgens de integratie hiervan met het muzikale gehoor.

 

Uit het hoofd spelen is een essentieel onderdeel voor de ontwikkeling van het muzikale gehoor.


Daardoor ervaart de pianoleerling een grotere vrijheid in het musiceren en is niet meer voortdurend afhankelijk van het noten lezen.


Daarvoor heb ik een studiewijze voor de leerling ontwikkeld die dit bevordert en tot zeer goede  resultaten leidt.