In mijn lesmethode staan de ontwikkeling van het muzikale gehoor en de sensomotorische vaardigheid centraal.
In tegenstelling tot de traditionele pianomethode ga ik niet primair uit van het noten lezen.
Leesvaardigheid is belangrijk en dient bevorderd te worden, maar is slechts één van de pijlers.
Het noten lezen blijkt bij iedereen een remmende factor te zijn in het pianospel.
Meestal blijft het daardoor bij 'noten spellen' i.p.v. 'noten lezen' !
Dit komt mede door het feit dat er bij toetsinstrumenten twee notenbalken tegelijk moeten worden gelezen
en hieraan gekoppeld twee handen moeten samenwerken.
Menige leerling ervaart een groot verschil tussen het apart spelen van de handen
en het samen spelen.
Daarom wordt er veel aandacht besteed aan het uit het hoofd spelen en de coördinatie op het toetsenbord,
en vindt vervolgens de feed back plaats met het notenschrift.
De voortdurende wisselwerking tussen noten lezen en uit het hoofd spelen, ook blind,
leidt tot diepere integratie van de verschillende geheugenfuncties
die anders niet of onvoldoende zou plaatsvinden.
Uit het hoofd spelen is bovendien een essentieel onderdeel voor de ontwikkeling van het muzikale gehoor.
Dit alles tezamen zorgt voor een veel grotere vrijheid in het pianospelen en dus veel meer plezier,
omdat men niet meer voortdurend afhankelijk is van het noten lezen.